Hej da bloggen igen

Det kommer fran och med nu inte bli nagot mer bloggande for min del tyvarr. Jag har forut skrivit inlagg pa Linus Iphone som jag sen har forsokt lagga upp nar jag har fatt internet men nu har Linus gjort sonder sin telefon sa att blogga kommer vara helt omojligt. Jag har massa inlagg "pa lager" men kommer inte kunna lagga upp dem heller. Ska istallet lagga upp allt nar jag kommer hem sa jag anda kan ha det som en dagbok for mig sjalv, och sa jag kan kolla tillbaka pa det nar jag blir gammal.

Men som sagt inge mer bloggande nu tyvarr sa jag hoppas ni alla fem lasare hittar nagon annan blogg att lasa!

Hej da!

Port Macquarie

På måndag eftermiddag kom vi fram till Port Macquarie som är vårt första stopp på resan längs östkusten. Vi checkade in på vårt Hostel och tog sen en tur till stranden. Här är ständerna mycket lugnare än i sydney och man ligger inte alls så tätt utan det är flera meter till människan bredvid. Det är rätt mysigt och det blir en mycket lugnare stämning.
På kvällen spelade vi kort och gick och la oss hyfsat tidigt för vi aningen trötta från att ha gått upp så tidigt på morgonen.

Tisdagen bestod mest av att ligga på stranden och åka body board. Riktigt kul är det och jag blir lite sugen på att testa på att surfa nu! Kvällen bjöd på filmmys med massor av popcorn och glass, två dollar per person fick vi betala med det var det verkligen värt.

Idag (onsdag då jag skriver detta inlägg) har vi checkat ut från hostelrummet och gick sedan till ert koalasjukhus. Massa gulliga koalor fick man se och dem såg så himla mysiga ut att man bara ville krama dem! Man kunde adoptera en men jag gissar att man inte få ta med dem hem så vi struntade i det. Sen gick vi till stranden och solade ett tag. Sen fortsatte vi gå runt lite och såg massa stora ödlor! När vi kom hem på kvällen var jag riktigt trött efter allt gående i filpflops. Ikväll tar vi nattbussen mot Byron Bay, som är vårt andra stopp, går inte fören kvart i två i natt. Vi får se vad vi hittar på med all dötid vi har ikväll men förhoppningsvis får vi hänga på hostelet och då har vi både tv vi kan kolla på och personer vi kan prata med!

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/926169/images/2013/pic_50f3ab58ddf2b31634db9cfb.jpg" class="image">

Hej då Sydney

Igår var det mycket fixande och donande som stod på schemat. Rummet skulle städas och allt skulle packas. Sen ville vi även säga hej då till J&E en sista gång. Det är lite sorgligt att vi kanske aldrig mer kommer träffas men vi får ta och åka ner till Småland i sommar så vi kan hålla kontakten.

På kvällen åt vi lyxmat med lax och klyftpotatis och sen tog vi en sista tur i Darling Harbour. Nu är det måndag morgon och klockan stod på 04.45 och om ett tag lämnar vi Sydney för gott. Då kanske uppdateringen blir lite dålig för jag vet inte hur mycket jag har tillgång till internet men jag ska försöka blogga så mycket jag kan om våra äventyr!

Balkong häng och Kings Cross

Igår var en riktigt bra utgång måste jag säga! Det enda som var lite synd var att Julius var så sjuk så han inte kunde följa med, det var lite tråkigt.
Men vi började med att föra lite här på vår balkong och det var jag, Linus, Erika och sen dem tre svenskarna som var med på nyår - Stina, Lars och Karin. Sen var det även en sjunde person med som dem andra kände. Vi satt ute och spelade dryckesspel och hade det roligt. Vi lärde dem självklart chickens-are-you-ready!

När klockan blev tolv tycke vi det var dags att dra ut och vi hade denna kväll bestämt oss för att dra till Kings cross. Vi tänkte ta en taxi men när dem sa 35 dollar (20 dollar hade vi fått betala förra gången vi åkte dit) tog vi tåget istället. Helt gratis blev det för spärrarna var öppna!

När vi kom dit gick vi till en klubb och där sa dem att alla skulle betala 15 dollar i inträde. Men efter dem hade förstått att vi var svenskar fick alla tjejer gå in gratis (plus Lars som fyllde år) och killarna betalde tio dollar. Sen dansade vi hela natten lång innan jag, Linus och Erika började knata hemåt mot Pyrmont. Halv fyra låg vi helt utslagna i sängarna och somnade bums!

Bondi för sista gången

Idag är det vår näst sista dag här i Sydney så vi bestämde oss, tillsammans med J&E, att åka till stranden. Vi hade tänkt testa på någon ny strand men det blev gamla vanliga Bondi. Julius var tvungen att åka hem efter ett tag för han mådde så dåligt (han hade typ feber och var sjuk) men vi tre stannade och låg och solade. Vi hittade jättesköna ryggstöd som man kunde luta sig mot vilket gjorde det riktigt bekvämt att ligga och sola. Men när vi inte solade badade vi dem stora vågorna som är på Bondi. Det är faktiskt riktigt kul!

Nu är vi hemma och ska nog snart ta och laga lite middag. För sen blir det att fixa sig för ikväll ska vi ut och festa. Sista partykvällen här i sydney!

The Hobbit

Igår var vi och såg The Hobbit på Imax. Den var i 3D så filmupplevelsen blev riktigt bra. Det är verkligen på Imax man ska se filmer. Det blir så himla mycket bättre! Men man blev lite snurrig ibland för skärmen är så nära och väldigt stor men det är också det som gör det så coolt! Känns precis som man är mitt i när det utspelar sig. Filmen i sig var och väldigt bra dessutom vilket ökade filmupplevelsen ännu mer och det ska bli kul att se nästa film när den kommer!

90 bitar sushi

Måste bara berätta att Linus hade med sig 18 rullar sushi idag! 18 rullar! Det är cirka 90 bitar sushi! Vi kommer alltså ha middag i minst två dagar framåt. Men att jobba på Nook har verkligen sina fördelar för inte får vi bara salader och mackor ibland utan nu hade sushi-stället mittemot kommit över och lämnat sushi. Ibland kan det vara riktigt lätt att leva billigt här!

Grill'd

Igår var jag och Linus ute och åt med J&E. Tanken var att vi skulle först gå ut och äta på ett hamburgeställe som har supergoda burgare. Sen skulle vi gå på Imax och se The Hobbit. Som jag har berättat förut så kan man om man äter där få köpa en biljett för 20 dollar istället för 30. Problemet med Imax är bara att man inte kan reservera biljetter. Och vi vill ju ha bra platser för det är ju ändå hyfsat dyrt. Därför bestämde vi oss för att gå och äta igår och sen gå på Imax på fredag.

Idag fick jag sällskap av Julius när jag skulle boka platser till filmen. Vi bokade bästa möjliga platser som var lediga så i morgon blir det The Hobbit. Om jag får gissa kommer den nog vara riktigt cool på Imax!

Ny klänning

Jag har inte shoppat mycket här i Sydney men det har varit svårt ska jag säga! Men i söndags unnas jag mig i alla fall en ny klänning. Cirka 50kr kostade den så den var sjukt billig och väldigt fin också. Man kan ha den både om man vill vara lite uppklädd eller bara till vardags. Ett måste att tänka på sånt när man köper kläder nu för snart får jag inte plats med mer saker i ryggan. Kommer nog behöva lämna lite saker nu nät jag lämnar Sydney men det kanske bara är bra för då kan jag shoppa ännu mer billiga kläder!

In till vardagen igen

Idag blev jag och Linus inringda till jobbet. Vi hade inte trott att vi skulle jobba den här veckan men dem behövdes oss visst och vi behöver pengar så varför inte. Så nu blir det tre dagar mer jobb innan vi äntligen slutar!

Idag gick jag ut och sprang och det blev en hel mil! Min första mil sen jag kom hit. Och lite duktig känner jag mig ändå för var ju drygt fyra månader sen jag sprang en mil och inte har jag sprungit mycket överhuvud taget här. Så känner mig väldigt duktig för tillfället men nu lär det säker dröja fyra månader till innan jag springer en mil igen...

2013

Min nyårs dag började tidigt på morgonen med en stor frukost. Sen plockade vi ihop mat och annat smått och gott för att ta bussen till en park. Där skulle vi sitta i över fjorton timmar! Jag och Linus kom dit redan klockan tio och tog en jättebra plats vid vattnet där vi hade utsikt över Sydney Harbour bridge där alla fyrverkerier kommer smälla vid tolvslaget.

M&M anlände inte kort där efter och även J&E. Dagen flöt sedan på oväntat fort och vi satt mest och pratade och åt. Solen strålade och det var en perfekt dag för bara att sitta utomhus!

Lite senare kom även Michelles andra tre kompisar så vi blev en del folk som firade (plus alla andra människor som befann sig i parken). Vi hade med oss paj, sallad och även cheesecake som vi åt till middag och vi blev riktigt mätta för allt var så himla gott! När barn-fyrverkerierna var vid nio hade vi varit i parken i elva timmar och var nu riktigt sugna på tolvslags-fyrverkerierna. Och dem tre sista timmarna gick lika fort som dem andra så klockan tolv stod vi där hela gänget och firade in det nya året!

Efter tolvslaget var det dags att börja vandra hemåt för vi fick inte plats på någon buss så det var bara att knata de fem kilometrarna hem. Tror klockan var runt tre när vi kom hem och jag kunde då konstatera att jag hade ett väldigt bra nyår. Kanske egentligen liknande mer midsommar än nyår. Men jag hade det väldigt trevligt. En bra start på det nya året!

Jättekrabb spindel!

Jag blev biten/riven av en spindel igår! Vi tror det var en jättekrabb spindel men vi är inte säkra, det kan ha varit en jättefarlig spindel. Läskigt var det i alla fall och idag har jag fortfarande lite ont men mest är det bara lite rodnad vid stället den bet. Hoppas som sagt inte det blir värre men det tror jag icke. Nu kan jag säga att jag har blivit biten av en spindel i Australien. Det måste jag säga är lite coolt. Nu kan det bockas av på listan av att-göra-saker!

Ett inlägg om nyår kommer senare.

Långpromenad och kladdkaka

Idag knackade J&E på dörren och tillsammans började vi en lång promenad. Vi vandra på i cirka en mil och på vägen såg vi många nya sidor av Sydney. Äntligen har jag börjat se lite lyxhus och inte bara nergångna villor. Men man ser verkligen mycket när man promenerar och som sagt gick vi rätt lågt också. Erika hade läst om någon fin strand så det var det som var slut destinationen. Vi kom efter några timmar knatande fram till en strand som vi la oss på, och som vi trodde var den rätta stranden. Men efter Julius hade kollat på kartan en gång till så kunde han konstatera att vi låg på fel strand! Så det var bara att fortsätta gå och efter lite letande hittade vi rätt strand. Enligt Björn (författaren av J&E guidebok) skulle sanden vara bländande vit men det var den inte så. Så det var en liten besvikelse men vi var så trötta så vi la oss en stund för att vila. Efter ett tag så tröttnade jag så vi tog färjan hem igen.

Till middag idag blev det laxpasta med burklax. Kanske inte den godaste laxen jag har ätit men helt okej i laxpastan. Till efterrätt lyxade vi till det med brownie som smakade precis som kladdkaka! Lyckan efter första tuggan var obeskrivlig!

Manly

Varmt idag igen så dagen bjöd på en färjetur till Manly och en heldag på stranden. Igår skaffade jag och Linus ett veckokort som gör att vi kan åka hur mycket färja, buss och tåg som vi vill i en vecka. Väldigt värt då resan igår och idag kostade mer än hela veckokortet gjorde!

Ikväll blir det bara en hemmakväll och kanske är det lika bra då jag börjar känna mig lite halvsjuk och man vill ju inte bli sjuk nu när det snart är nyår!

Camp Cove

Idag när vi steg upp så var himlen full med moln men väderprognosen hade lovat strålande sol så vi bestämde oss för att dra till stranden i alla fall. Vi tog färjan ut till Australiens äldsta fiskeby. När vi kom dit sken solen över Stilla havets horisont. Vi la oss på en strand i några timmar innan vi tog en promenad till en fyr och sen återvände vi till stranden där vi låg ett tag till. Vi hade tänkt ta färjan hem men när vi var redo att åka hade den slutat gå så vi fick ta bussen. Bussen stannade vid Bondi junction där det finns en Apple-butik där vi gick in. Och när vi kom ut hade Linus köpt en iPad mini!

Trötta kom vi sen hem till lägenheten där vi lagade lax till middag! Fy bubblan vad gott det var och ännu godare blev det när det var 75% rabatt!

Tjoo! Torun heter jag och har åkt utomlands. Min hemort är egentligen Stockholm men nu befinner jag mig, och min pojkvän, på resande fot. Vi ska under åtta månaders tid hinna se minst sju länder, skaffa dykcertifikat, jobba i Austraien och upptäcka massa nya spännandde saker! Här på denna blogg få ni följa med oss på vår resa så gott det går om det nu finns internet tillgänglit men jag ska försöka upptatera så mycker jag orkar!